Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ), Bursa Büyükşehir Belediyesi ve Mimarlar Mühendisler Grubu Bursa Şubesi, ulaşım konusunda ortak akıl oluşturmak için “Bursa Ulaşım Sistemleri ve Lojistik Köy Projesi” konferansı düzenledi.
Merinos Atatürk Kongre ve Kültür Merkezi’nde gerçekleştirilen toplantıya, Bursa Valisi Münir Karaloğlu’nun yanı sıra, Bursa Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ali Sürmen, Mimarlar Mühendisler Grubu Bursa Şubesi Başkanı Ali Yılmaz, Karayolları Kamu Özel Sektörü Ortaklığı Bölge Müdürü İsmail Kartal, AK Parti Bursa İl Başkanı Cemalettin Torun, MÜSİAD Bursa Şubesi Başkanı Hasan Çepni, BALKANSİAD Başkan Yardımcısı ve BTSO Yönetim Kurulu Üyesi Aytuğ Onur, CHP Bursa Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Necati Şahin ile sivil toplum kuruluşlarının başkanları ile yöneticileri katıldı.
BURSA’NIN 2 ÇEŞİT ULAŞIM SORUNU VAR…
Bursa’nın kamu ve özel sektör yöneticilerini, akademisyenlerini ve sivil toplum kuruluşları başkanlarını bir araya getiren toplantının açılışında konuşan Bursa Valisi Münir Karaloğlu, “Bursa Türkiye’nin en önemli sanayi ve cazibe merkezidir. Aynı zamanda Bursa önemli bir tarım ve turizm merkezidir. Bu özellikleri dolayısıyla son 45 yıldır çok yoğun bir göç alan şehrimiz buna bağlı olarak plansız bir şekilde büyümüş, bu büyüme de önemli bir ulaşım sorununu doğurmuştur. Bursa’nın 2 adet ulaşım sorunu vardır. Bunlardan bir tanesi şehir içi ulaşım sorunu iken, bir diğeri de Bursa’yı diğer şehirlere bağlayan yollardaki ulaşım sorunudur. Dünyadaki metropoller toplu taşıma konusunu çok iyi içselleştirmişler ve bu sebepten ulaşım sorununu büyük ölçüde halletmişler. Bizler hala daha bunu yapamadık” dedi.
2023 HEDEFLERİ DOĞRULTUSUNDA LOJİSTİK KÖY PROJESİ MUTLAK OLMALI…
Şehir içindeki trafik sorununun ancak kentsel dönüşüm ile ortadan kalkacağını dile getiren Bursa Valisi Münir Karaloğlu, “Yaklaşık 45 senedir plansız büyüyen bir Bursa var. Şuan mevcut sokakları caddeleri genişletemeyeceğimiz için bana göre toptan bir dönüşüm uygulanmalıdır. Bursa bugüne kadarki gelişimini ulaşımdaki çok büyük sıkıntılarıyla gerçekleştirmiş bir şehirdir. Demiryolundaki havayolundaki, denizyolundaki ve otoyollarındaki önemli projelerin hayata geçmesiyle Bursa tam bir merkez haline gelecektir. Bugün şikayet ettiğimiz bazı problemler daha da artacak belki ama biz bu problemleri önceden tespit edip önlemlerimizi alacağız. 27 milyar 250 milyon dış ticaret hacmi olan bir Bursa’nın 2023 hedeflerine ulaşabilmesi için lojistik köy projesi mutlaka faaliyete geçmelidir” şeklinde konuştu.
Kentleşmenin, sanayileşme ile birlikte yoğunlaştığı Bursa’da ulaşım ve Lojistik alanında “akıl ortaklığı” oluşturarak, gelecek için doğru projelerin üretilmesine katkı sağlamak amacıyla düzenlenen toplantıda Bursa Valisi Münir Karaloğlu’nun ardından söz alan Bursa Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ali Sürmen ise, “Türkiye’de 1950’li yıllarda, köylünün ihtiyaç fazlası ürününü makul fiyatlarla şehirli nüfusa ulaştırmak amacıyla hızlanan ve karayolları ile temayüz eden ulaşım hamlesi, takip eden yaklaşık yarım asırlık bir zaman diliminde vasat bir hızla devam etmiştir. Ancak özellikle son 10 yılda gurur verici bir gelişme göstermiş ve karayolları ağı tüm ülke ölçeğinde büyüklük ve kalite olarak batı ülkeleri standartlarına yaklaşmıştır. Halen yeterli bir orana ulaşmamakla birlikte havayolu taşımacılığında da milletimizi gururlandıracak bir hamle yapılmış bulunmaktadır. Bununla birlikte Hicaz Demiryolu ile kıtalararası bir vizyonla projelendirilmek istendiği anlaşılan demiryolu taşımacılığı, takip eden dönemlerde, aynı vizyoner bakışla devam ettirilemediğinden son 10 yıla kadar ciddi bir atılım yapılamamıştır. Diğer yandan büyük ölçüde yük taşımacılığına yönelik olsa bile, gemi inşasında ülkemiz dünya sıralamasında altıncılığa yükselmiştir. Bütün bu olumlu gelişmelere rağmen Türkiye ‘de yük taşımacılığının yüzde 88,3’ünün, yolcu taşımacılığının ise yüzde 91,8’inin halen karayolları ile yapılıyor olması, bu konuda Türkiye’nin katedeceği daha çok yolu olduğunu göstermektedir” ifadelerine yer verdi.
YAPILACAK DOĞRU PLANLAMALAR İLE BURSA YAŞANABİLİR BİR ŞEHİR OLACAKTIR…
Ülkemizin hızla kentleşmekte olduğunu ve kentlerde yaşayan nüfusun ülkemizin nüfusunun yüzde 80’ine yaklaştığını dile getiren Prof. Dr. Sürmen, “İstanbul ve Ankara gibi büyük kentlerde iç göçün çok ağır yüküne rağmen bazı büyük hatta mega projelerle en azından bu göçün şehir içi ulaşımdaki olumsuz etkileri engellenebilmekte hatta göreceli iyileştirmeler sağlanabilmektedir. Bu kentleşme sürecinde özellikle Bursa; sanayisi, enerjisi, dinamizmi, genç ve eğitimli nüfusu ile ülkemizin cazibe merkezlerinden birisi haline gelmiştir. Bu cazibe aynı zamanda Bursa’da şehirleşmenin de çok hızlı olmasına neden olmaktadır. İşte bu anlamda evrensel değerlerin üretilmesinin hedef alındığı önemli kurumlardan biri olan Bursa Teknik Üniversitesi olarak, öncelikle akademisyenlerin, şehrin yöneticilerinin, paydaşlarının ve sivil toplum kuruluşlarının bir araya gelerek çözüm üretmek noktasında ortaklıklar kurmaları gerektiğine inanıyoruz. Bunun en önemli ayağının da bu tür organizasyonların olduğunu düşünüyoruz. Bursa’mızın sorunlarına getirilecek bilimsel yaklaşımlarla Bursa’mız, daha yaşanabilir bir şehir olabilecektir. Yapacağımız doğru planlamalar sayesinde ortaya çıkacak iyi ulaşım örnekleri hem ülke ekonomisine, hem de çevre sağlığına karşı önemli bir katkı sağlayacaktır” dedi.
KAMU VE ÖZEL PAYDAŞLAR İŞBİRLİĞİ İLE UYUM İÇİNDE BİR PLAN OLUŞTURMALIDIR…
Yeryüzünde imar etmeye çalışmanın sadece bina dikmekle değil o binaya insanın kendisinden değer ve ruh katmasıyla olduğunu söyleyen Mimarlar Mühendisler Grubu Bursa Şubesi Başkanı Ali Yılmaz da, açılışta yaptığı konuşmasında, “Mimarlar ve Mühendisler Grubu olarak Osmanlı İmparatorluğu’nun 2. başkenti Bursa’ya gelmemizin sebebi yaptığımız çalışmalara kendimizden değer ve ruh katarak Osmanlı ruhunu yaşatmaktır. Mimarlar ve mühendisler grubu İstanbul’da kurulmuş ardından da Türkiye’ye yayılmış bir guruptur. Biz her projemizde insana ve topluma karşı sorumluluğumuzun bilincinde olarak hareket eden ve Bundan sonrada bu şekilde hareket edecek olan bir grubuz. Bu amaçlarla bir araya gelen kişiler olarak Bursa Büyükşehir Belediyemizle ve Bursa Teknik Üniversitemizle buluşup, Bursa ile ilgili önemli projeler ortaya koymak için bu toplantıyı düzenleme kararı aldık. Bursa’nın ulaşım konusu, kamu ve özel tüm paydaşlarının karşılıklı işbirliği ve uyum içinde planlar oluşturmasıyla geleceğe hazırlanmalıdır” dedi.
BURSA, MARMARA, EGE VE İÇ ANADOLU ARASINDA KÖPRÜ GÖREVİ GÖRMEKTEDİR…
Ülke ekonomisine sağladığı katma değer açısından Bursa’nın Marmara bölgesi ege bölgesi ve iç Anadolu bölgesinin arasında bir köprü görevi görmekte olduğunu belirten Karayolları Kamu Özel Sektörü Ortaklığı Bölge Müdürü İsmail Kartal da, “Bursa coğrafi konumuyla da çok önemli bir merkezdir. Bursa yakında açılacak olan diğer projeler ile trafik hacmini daha da artıracaktır. Devam eden ve planlanan bazı projeler ile yolların standartları yükseltilecek ve Bursa’nın ulaşım konusunda ki ihtiyaçları karşılanacaktır” şeklinde konuştu.
Bursa Teknik Üniversitesi Doğa Bilimleri Mimarlık Mühendislik Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Ali Rıza Yıldız’ın başkanlığında gerçekleştirilen ilk oturumda konuşan Maltepe Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mehmet Tanyaş, ‘Bursa Lojistik Köy Projesi’ni anlattı. Oturumun ikinci konuşmasını ise TCDD1. Demir Yolu Yapım Grup Müdür’ü Cüneyt Kaya yaptı. Kaya sunumunda “Bursa Hızlı Demir Yolu Projesi” ile ilgili bilgiler verdi.
İlk oturumun son konuşmasını yapan Kamu Özel Sektör İşbirliği Otoyol Bölge Müdürü Kenan Keskin de “İstanbul-Bursa-İzmir Otoyolu Projesi” nin detaylarını açıkladı.
2. OTURMDA MISIR'LI KONUK PROF. DR. ABBAS'DAN ÖNERİLER
Bursa Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Öğretim Görevlisi Yrd. Doç. Beyhan Bayhan’ın moderatörlüğünü yaptığı ‘Farklı Ülkelerde Örneklerle Çeşitli Ulaşım Uygulamaları’ konulu 2. oturumda ise, Mısır Ulaştırma Bakanlığı Ulusal Ulaştırma Enstitüsü Başkanı Prof. Dr. Khaled Abbas, kentsel ulaşım sorunlarına yönelik strateji, politika ve tedbirler ile ilgili bilgiler aktarırken, İstanbul’dan ve Avrupa’dan çeşitli örnekler verdi.
Danimarka, Hollanda gibi ülkelerde kamyonet ve benzeri araçların kullanımının yasaklanarak halkın ortak otomobil kullanımına teşvik edildiğini belirten Prof. Dr. Abbas, “Avrupa’da ‘Park et ve Otobüs Kullan’ diye bazı kampanyalar düzenlenerek halk toplu taşımaya sevk ediliyor. Fakat o ülkeler bunun alt yapısını çok önceden hazırlamıştı. Doğru yer, doğru zaman, doğru fiyat ve doğru pazarlamayla Türkiye’nin de bu karmaşık trafik sorunlarından kurtulacağını düşünüyorum” dedi.
Bahçeşehir Üniversitesi Ulaştırma Uygulama Araştırma Merkezi Başkanı ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Danışmanı Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı ise, Dünyada şehir içi ulaşımda iyi olan uygulamalarla ilgili örnekler vererek bir sunum yaptı.
Dünyanın her yerinde trafik sorunu olduğuna dikkat çeken Prof. Dr. Ilıcalı, “Dünyanın çoğu yerinde trafik ve ulaşım sorunu var fakat önemli olan bunu yaşanabilir, katlanılabilir bir hale getirmektir. Kent içi ulaştırma sistemleri o kentin ekonomik gelişmesi, aktivite dokusunun gelişmesi ve değişmesi kapsamında en büyük rollerden birini oynamaktadır. Ulaştırma sistemlerinde temel amaç, birim zamanda insan hareketliliğinin optimum olduğu bir sistem yönetimidir” şeklinde konuştu.
Bursa’nın kamu ve özel sektör yöneticilerinin katıldığı konferansın 3’üncü ve son oturumunda Bursa Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Mustafa Altın, Bursa Ulaşım Master Planı’nı açıkladı. Altın, 2030 Bursa Vizyonu projesinde ulaşıma öncelik verdiklerini belirtirken, “Ulaşım konusu her zaman birinci önceliğimizdir. Kentsel kalitenin yükselmesi, çalışma ve yaşam alanlarının kalitesinin yükselmesi, insan ve yük hareketliliğinin sağlanması, sağlıklı bir çevrenin oluşturulması, doğa ve tabiatın korunması, altyapının iyileştirilmesi ve geliştirilmesi yaklaşımıyla yola çıkılmıştır” dedi.
Oturumların sonunda Bursa Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ali Sürmen konuşmacılara teşekkür plaketi takdim etti.