BURSA TEKNİK ÜNİVERSİTESİ


İnovasyon: Niçin ve Nasıl

Yayın Tarihi : 31 Mart 2021 , Çarşamba


İnovasyon: Niçin ve Nasıl

Teknik Akademi webinar serisinde bu hafta Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ) Endüstri Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Aytaç Yıldız “İnovasyon: Niçin ve Nasıl?” konulu seminerde inovasyon kavramını ve önemini anlattı.

Sunumuna inovasyon kavramını tanımlayarak başlayan ve yenilik, yenileşim olarak da karşımıza çıkan inovasyon kavramının birçok farklı tanımının bulunduğunu aktaran Yıldız, “Yeni veya önemli derecede iyileştirilmiş bir ürün, süreç, yeni bir pazarlama yöntemi ya da yeni bir organizasyonel yöntemin geliştirilmesi gibi durumları inovasyon olarak adlandırabiliriz. Bir yeniliğin inovasyon olarak değerlendirilebilmesi için bir fikrin düşünce aşamasından çıkarak gerçekleştirilmesi ve ticari bir değer kazanması gerekiyor. Dolayısıyla inovasyona değer yaratan yenilik de diyebiliriz.” diye konuştu.

İnovasyonun kelime olarak çok afili bir izlenim oluşturduğuna değinen Yıldız, “İnovasyon deyince insanlar bunu çok sıra dışı, üstün zekâlı insanlar ya da büyük firmaların büyük bütçelerle gerçekleştirebileceği, bilim ve teknolojiyle sınırlı bir durum olarak algılayabiliyor. Oysa farkındalığı yüksek olan herkesin inovasyon yapma kabiliyeti vardır. Önemli olan bulunduğumuz ekosistemde “değerli problemi” bulabilmek.” dedi.

Değerli Problemi Bul – İnovasyonu Yap

İnovasyonu gerçekleştirebilmek için önce mevcut sistemdeki sorunun bulunması gerektiğini vurgulayan Yıldız, “Tüm firmalar mevcut sistemlerinin çok iyi işlediğini söyler ama önemli olan nasıl daha iyi işleyebilir gibi sorgulamalarla değerli problemi bulmaktır. Sonraki süreç ise fikirlerin toplanması, Ar-Ge sürecinin gerçekleştirilmesi, çözümün bulunması ve bulunan bu çözümün ticarileştirilmesidir. Yani kilit nokta değerli problemi bulmak ve bunu çözecek ürün veya süreci ticarileştirebilmek. Bu aşamada inovasyonun yalnızca ilgili departmanda çalışan kişilerin işiymiş gibi görülmesinin önüne geçilmesi ve herkesin sürece dahil edildiği bir kurumsal inovasyon felsefesinin çalışanlarca içselleştirilmesi çok önemli. O nedenle inovasyonun kurum çalışanlarına en alttan en tepe noktadaki herkese kadar anlatılması ve bu farkındalığın oluşturulması çok önemli. Sadece kurum bazında değil toplum olarak da eleştirel ve yenilikçi düşünmeyi alışkanlık haline getirmemiz gerekiyor.” şeklinde konuştu.

2023 500 milyar dolar ihracat stratejik hedefinin yakalanmasının katma değeri yüksek inovatif ürünlerle mümkün olabileceğini ifade eden Yıldız, “Yenilik üretmeyen kurumlar yok olmaya mahkûmdur. Kurumlar kendilerini dış dünyaya kapatmadan tüm paydaşlarıyla dialog ve işbirliği halinde olmalı. En alt noktadaki çalışandan en tepedeki yöneticiye kadar herkesin fikrinin toplanıp değerlendirildiği ve hatta ödüllendirildiği sistemlerin kurumlarda hayata geçirilmesi inovatif ürün veya hizmet oranlarının artmasına ciddi katkılar sağlayacaktır.” dedi.