- BTÜ'den HABERLER
- 22 Kasım 2024 , Cuma
Aynur KAYA
Alper KESKİN
Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ) Türkiye’de bir ilki gerçekleştirerek güneş ve rüzgâr enerjisinden beslenen elektrikli araç şarj istasyonlarını kurdu.
BTÜ Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Gökay Bayrak tarafından yürütülen proje ile yenilenebilir enerji kaynaklarından oluşan bir test sistemi uygulamalı olarak kurularak elektrikli araç şarj istasyonlarının ‘Akıllı Şebeke’ konseptine uygun olarak çalışması sağlandı. Proje, TÜBİTAK 1002 Hızlı Destek Programı kapsamında da destek almaya hak kazandı.
Yenilenebilir Enerji Alanında Türkiye’de Bir İlk “Güneş ve Rüzgâr Enerjili Elektrikli Araç Şarj İstasyonu”
Başta Türkiye’nin yerli otomobili TOGG olmak üzere tüm elektrikli araçlarda kullanılabilecek sistem, elektrik şebekesinden bağımsız olarak araç şarjının olanaklı hale getiriyor. Proje hakkında açıklamalarda bulunan Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Gökay Bayrak; “Önümüzdeki yıllarda elektrikli araçların ve araç şarj istasyonlarının sayısı hızla artacak. Türkiye için elektrikli araç sayısının 2030’da 2.2 milyon adet olacağı, küresel ölçekte de 2025 yılında elektrikli araç satışlarının toplam pazarın %25’inden fazlasını oluşturacağı öngörülüyor. Araç şarj istasyonlarının pazar büyüklüğünün 2027’ye kadar 17,43 milyar doları geçeceği hesaplanıyor. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından hazırlanan yeni otopark yönetmeliğe göre, 20 ve üzeri sayıda araç kapasiteli otopark alanlarının yüzde 5'i elektrikli araçlara ayrılacak ve şarj ünitesi zorunlu olacak. Her bir elektrikli araç şarj istasyonunun ortalama 22 kW’lık güce sahip olduğu düşünülürse, yüzlerce ve binlerce elektrikli araç şarj istasyonu şebekeye ciddi bir yük getirecektir. Sayısı bu kadar hızla artacak elektrikli araç şarj istasyonlarının yaygınlaşması, enerji talebini artıracak ve mevcut şebekenin güç kalitesini önemli derecede etkileyecektir. Bu kapsamda geliştirilen özgün yazılım ve donanım sistemi ile yapay zekâ temelli akıllı enerji yönetim ve koruma sisteminin de yerli ve milli imkânlarla geliştirilmesi hedeflenmektedir. Tüm bunları göz önünde bulundurduğumuzda, yenilenebilir enerji destekli yerli elektrikli araç şarj istasyonu sisteminin uygulanabilir hale gelmesi ve sürdürülebilir olması açısından projemiz önemli bir açığı kapatacaktır.” ifadelerini kullandı.
Şebekeden Bağımsız Uzak Şarj
Özellikle şehir dışı ulaşımda akaryakıt istasyonlarının mevcut elektrik şebekesinden uzakta yer aldığına değinen Bayrak, “Şehre uzak bu tip yerlerde dağıtım şebekesinden istasyona özel olarak bir hat çekilmesi gerekecek. Oysa yenilenebilir enerji destekli elektrikli araç şarj istasyonları ise tamamen yenilenebilir enerji yani güneş ve rüzgârdan beslenen bir yapıda olduğu için şebekeden bağımsız olarak enerjisini kendisi üreten ya da hibrit çalışabilen elektrikli araç şarj istasyonlarının tesis edilmesine imkân sağlayacak.” diye konuştu.
Projenin TÜBİTAK tarafından 2021 yılı öncelikli alan konularından biri olduğunu ve proje kapsamında BTÜ Mimar Sinan Yerleşkesine iki adet elektrikli şarj istasyonu kurulumunun tamamlandığını aktaran Bayrak, “Mevcut sistem iki elektrikli aracın aynı anda şarj olabileceği şekilde tasarlandı. Dileyen personelimiz ya da dışardan gelen misafirlerimiz araçlarını ücretsiz olarak şarj edebilecekler. BTÜ Yenilenebilir Enerji Sistemleri, Akıllı Şebekeler ve Elektrikli Araç Şarj İstasyonları Laboratuvarımızdaki proje ve deneysel çalışmalarımız da bu altyapı üzerinden devam edecek.” dedi.
Tüketicinin Aklındaki Soru; Araç Şarjı Ücretsiz Olur mu?
Şebekeden bağımsız güneş panellerine dayalı sistemlerin ilk tesis edildiklerinde belirli bir kurulum maliyeti olduğunu belirten Bayrak, söz konusu sistemin uzun vadede çok daha uygun bir fiyata dolum yapma şansı vereceğini ve istasyon sahiplerinin şebeke elektriğine göre daha düşük ücretler talep edebileceğini ifade etti.