- BTÜ'den HABERLER
- 22 Kasım 2024 , Cuma
Aynur KAYA
Aynur KAYA
Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ) Denizcilik Fakültesi
tarafından düzenlenen ‘Kariyer Günleri ve Sektör Söyleşileri’nde SEFT Genel
Müdürü Semih Zorlu sektördeki güncel gelişmeler ve kariyer fırsatları hakkında
önemli bilgiler paylaştı.
Firmanın 2001 yılında kurulduğunu ve 2008 yılına kadar farklı
tip tanker, yat, kuru yük, balıkçı gemileri tasarlayıp ürettiklerini aktaran
Zorlu, “2008 yılından itibaren savunma sanayii için neler yapılabilir sorusu
bizi ulusal ve uluslararası pek çok ihaleye katılmaya itti. Bu sürecin ardından
2009 yılında Avrupa Birliği’nin desteği ile Romanya’nın nehirlerden oluşan
sınırlarında karakol görevini görecek 5 adet nehir tipi hızlı karakol botlarını tasarladık. Bu botlar SEFT Gemi Tasarım olarak tasarladığımız ilk savunma sanayii
ürünümüz oldu.” dedi.
Ticari ve askeri alanda bir çok proje üzerinde çalıştıklarını belirten Zorlu, “2010 yılında yürütmeye başladığımız Denizaltı Kurtarma Gemisi ve Kurtarma ve Yedekleme Gemilerinin konsept, fonksiyonel ve detay tasarımı dahil olmak üzere tüm tasarım süreçlerini yürütmeye başladık. Denizaltı Kurtarma Ana Gemisi ve Kurtarma ve Yedekleme Gemileri projesi, pek çok ilki barındıran bir proje. Denizaltı kurtarma operasyonları için dünya üzerinde iki büyük konsept var, biri NATO (NSRS) ve diğeri de US Navy (SRDRS) konseptleri. Bu konseptlerin ikisinin birden icra edilebileceği dünya üzerindeki tek gemi. 600 metre derinliğe kadar ventilasyon kabiliyeti, içinde yaklaşık 14mW enerji üretildiği ve dağıtımının gerçekleştirildiği, dinamik konumlandırma, yara alan/kaza yapan denizaltının tespiti gibi pek çok operasyonu içinde barındıran ve bir örneğinin olmadığı böylesine zor bir geminin tasarım süreci hakikaten pek çok zorluğu barındırıyordu. Bizim açımızdan şirketimizin büyümesini hızlandıran önemli bir proje olduğu kadar, böylesine farklı tipteki teknolojilerin Türk mühendisler tarafından gerçekleştirilmiş olması bizim için gurur verici.” diye konuştu.
Sismik Araştırma Gemileri, SAR 33 Sınıfı Sahil Botları, Tayland Kraliyet
Donanması için tasarlanan Askeri Denizde ikmal Tankeri, MTA Oruç Reis Araştırma
Gemisi, Alemdar denizaltı kurtarma ana gemisi gibi önemli projeleri
gerçekleştiren firma dünyanın en büyük powership’i olan Karadeniz powership ile
dünyanın en büyük yüzer enerji santraline de imzasını attı. Yüzer enerji
santralleri olan Powershipler ile kara santralinin kurulması için şartların
kısıtlı olduğu bölgelerde savaş ve afet durumlarında acil enerji tedarik
edilebiliyor.
Türkiye’nin milli araştırma altyapısına sahip olmasını
önemsediklerini dile getiren Zorlu, “Sadece askeri gemilerle nöbet tutarak
denizlere sahip çıkamazsınız. Kendinize ait bir araştırma geminiz olmalı. Farklı
ülkelere ait araştırma gemilerinin günlük kiralama bedeli 30 bin Euro ve bu
gemiler günlük 20 ton yakıt tüketiyor. Bu maliyetlerin yanında bir de ilgili
ülkenin gemiyi keyfi olarak geri çekmesi, toplanan dataları da paylaşmaması
gibi sakıncalı durumlar ortaya çıkabiliyor. Çok şükür Oruç Reis’le bu sorunu
aştık.” şeklinde konuştu.
Gemi İnşaasının multidisipliner bir alan olduğuna değinen
Zorlu, “Teorik veya uygulama fark etmez, derslerinizin hepsini en önden ve
dikkatle dinleyin. Her bir anlatılan size iş hayatında önemli altyapılar oluşturacaktır.
Üretim yönetimi, VRP, işletme organizasyonu gibi konularda kendinizi
geliştirin. Hazırlık İngilizcesi iş yaşamı için yeterli olmayacaktır. Bu nedenle
lütfen mesleki İngilizcenizi geliştirin. Bunun yanında yazışma dilini mutlaka
öğrenin. Mühendislerin en fazla sıkıntı yaşadığı konu kendini doğru ifade
edememeleri. Yaptığınız işi düzgün raporlamanız ve en iyi şekilde ifade
edebilmeniz karşı tarafın güvenini kazanmanız açısından çok önemli. Ve en
önemlisi de lütfen kişiliğinizi ve değerlerinizi koruyun. Her durumda ve şartta
dürüst ve ahlaklı olmanız güvenilir insan olmanız demektir.” ifadelerini kullandı.