Ön yükleyici logo


Haber fotoğrafı
Yazı Fontu

4.Ulaştırma ve Lojistik Ulusal Kongresi Başladı

4.Ulaştırma ve Lojistik Ulusal Kongresi Başladı

Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ) Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü ev sahipliğinde, İstanbul Üniversitesi Ulaştırma ve Lojistik Fakültesi ile Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO işbirliği ile düzenlenen “4.Ulaştırma ve Lojistik Ulusal Kongresi” başladı.

Kongre açılış konuşmasında 2020 yılının ülkemizde ve dünyada herkes için ezberleri bozan bir yıl olduğunu ifade eden Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ) Uluslararası ticaret ve Lojistik Bölüm Başkanı Doç. Dr. Hilal Yıldırır Keser, “Pandemi süreci bireysel olarak hayatlarımızı değiştirdiği gibi pek çok sektörün iş modellerini de değiştirdi. Dijitalleşme çok daha fazla önem kazandı. Eğitim, kamu hizmetleri, ticari faaliyetler online platformlar üzerinden gerçekleşmeye başladı. E-ticaret ve e-ihracat ciddi bir artış trendine geçti. Fakat bu sürecin gizli kahramanı şüphesiz ki lojistik sektörü oldu. Üretimi gerçekleşen ve online ortamda talep edilen her bir ürünün yurtiçinde ya da yurtdışında tüketiciye ulaşmasında depolama, paketleme, taşıma, yükleme gibi lojistik süreçler üretici ve satıcı firmalar için büyük önem kazandı. Böylesi değişken bir süreçte lojistik sektöründe karşılaşılan sorunların ele alındığı ve çözüm önerilerinin paylaşıldığı bu organizasyonun yararlı olacağını düşünüyor ve katkıda bulunan herkese teşekkür ediyoruz.” dedi.

Açılışta konuşan Kongre Başkanı BTÜ Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Gökçe Çiçek Ceyhun da “Ulusal ve uluslararası ulaştırma ve lojistik alanına farklı perspektiflerle katkıda bulunan akademisyenler ile alanında uzman sektör paydaşlarının etkin ve verimli şekilde bir araya gelmelerine olanak tanıyan kongre oturumlarının tüm katılımcılara fayda sağlamasını, ülkemiz ulaştırma ve lojistiğinin geleceğine yön verecek katkılar sunması temenni ediyorum.” dedi.

İnsanların psikolojik yapılarının pandemi döneminde çok etkilendiğini ifade eden Uludağ Üniversitesi SBMYO Müdürü Prof. Dr. Özhan Çetinkaya, “Birçok insanın geri çekildiği bir dönemde üç üniversiteden hocalarımız iş birliği yaparak sektörün önemli isimleriyle akademisyenlerimizi bir araya getirmek için ciddi bir çaba sarf etti. Kongrenin çevrimiçi olarak 4.sünün düzenlenerek gelenekselleştirilmesi takdire şayan bir çabadır.” şeklinde konuştu.

Ülkelerin ekonomilerini geliştirmek adına ulaştırma ve lojistik sektörüne yatırım yapmalarının bir zorunluluk haline geldiğini ifade eden BTÜ İTBF Dekanı Prof. Dr. Gökhan Özkan, Türkiye’nin Asya, Avrupa ve Ortadoğu’nun geçiş güzergahında yer almanın getirdiği avantajlarla ulaştırma ve lojistik sektöründe önemli rol oynayan ülkelerin başında geldiğini vurguladı.

Şirketlerin büyük bir çoğunluğunun daha fazla kar etmek amacıyla maliyetlerini düşürmeye çalıştığına değinen İstanbul Üniversitesi Ulaştırma ve Lojistik Fak. Dekanı Prof. Dr. Abdullah Okumuş, “Bu motivasyonla hareket eden şirketler en düşük maliyetle satın alabildikleri ham maddeye, ara mala veya ürüne yöneliyor. Söz konusu durum karlılığı olumlu etkilemekle birlikte çoğu şirket bir veya çok az sayıdaki tedarikçiye bağımlı hale gelebiliyor. Sonuç olarak sağlam ve sürdürülebilir bir tedarik zinciri yapısının oluşması ve kriz durumlarında alternatiflerin bulunması zorlaşıyor. Pandemi süreci bunu bize net bir şekilde göstermiş oldu. Salgının merkezi Çin’in uluslararası tedarik zincirinde diğer birçok ülke için vazgeçilmez bir halka olması nedeniyle diğer ülkelerde faaliyet gösteren şirketler çinli firmalara alternatif bulmakta zorlandı. Sonuçta uluslararası tedarik zinciri işleyişi ağır bir darbe aldı. Mevcut yapının ani krizlere karşı hazırlıklı olmadığı görüldü. Tedarik zincirindeki önceliklerin doğru şekilde belirlenmesinin, tedarikçi ve müşterilerle ilişkilerin başarı ile sürdürülmesinin ve lojistik operasyonlarının sürekliliğinin sağlanmasının önemi daha iyi anlaşılmış oldu.” ifadelerinde bulundu.

Türkiye’nin son yıllarda ekonomik alanda büyük mesafe kat ettiğini ve dünyanın en hızlı büyüyen ülkeleri arasında yer aldığını ifade eden Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürü Ünal Baylan, “Ülkemiz yılda ortalama %5 büyümeyle dünyanın en büyük 18’inci, Avrupa’nın ise en büyük 7’inci ekonomisi konumundadır. Dış ticaretimiz bu dönemde yaklaşık 4 katına çıkmıştır. Denizciliğimizin daha da gelişmesi, denizlerden sağlanan imkanların daha da artırılması, kaynaklarımızın ekonomiye kazandırılarak en etkin şekilde kullanılması ve lojistik maliyetlerin en aza indirilmesi için çalışmalar yürütüyoruz”. diye konuştu. 2020 yılında dünya taşımacılığında %4’e yakın bir düşüş beklenirken ülkemizde dış ticarete konu yüklerin geçen yıla göre göre %3’e yakın bir oranda arttığını belirten Baylan, “Limanlarımızda elleçlenen yük miktarı 2020 yılında yaklaşık 500 milyon ton olmuştur. Tüm olumsuz gelişmelere ve son zamanlardaki boş konteyner krizine rağmen ülkemizde bir düşüş beklemiyoruz. Tüm bu veriler ışığında ülkemizin deniz yolu taşımacılığında kısa ve orta vadede yükselmeye devam edeceğini söyleyebiliriz.” dedi. Pandemi sonrası tüm iş ve işlemlerin evrim geçirdiğini aktaran Baylan dijitalleşme ve teknolojiye yatırım yapanların ve bu konuda arge çalışmaları yürütenlerin bir adın öne geçtiğini vurguladı.

Salgın süreci nedeniyle ülkede büyük bir kriz yaşandığını aktaran BTÜ Rektörü Prof. Dr. Arif Karademir, “Yaşadığımız coğrafya krizlerin farklı şekillerde sürekli var olduğu bir yer. Covid bitince kriz bitmeyecek. Önemli olan krizleri nasıl yöneteceğimize ve ne tür önlemler almamız gerektiğine odaklanmamız. Türkiye konumu itibariyle lojistik alanında kural koyan ve piyasayı domine eden bir ülke olmakla birlikte bu tarihi bir misyondur.” ifadelerinde bulundu.

Çevrimiçi düzenlenen ve Ulaştırma ve Lojistik sektörü alanında çalışan sektör temsilcileri ile akademisyenlerin bir araya geldiği kongrede iki boyunca 13 farklı oturum başlığı altında lojistik alanındaki yenilikler, sorunlar ve alternatif çözümler ele alınacak.



Okunma sayısı: 1080