- BTÜ'den HABERLER
- 22 Kasım 2024 , Cuma
Sedat ÖZÇALIK
Sedat ÖZÇALIK
Tarih Öğretiminde Teknik Bakış
Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ) tarih eğitiminde uyguladığı yöntemlerle, teknik üniversite farkını ortaya koyuyor. BTÜ öğretim elemanları, müfredata göre zorunlu ders olarak okutulan tarih dersinde farklı yaklaşımlar ortaya koyarak öğrencilerin tarih bilgilerini geliştiriyorlar.
Dünyanın çeşitli ülkelerinde öğrencilerin tarih bilincinin arttırılmasına yönelik uzun senelerden beri uygulanan metodu, Türkiye’de ilk uygulayan BTÜ oldu. BTÜ bünyesinde gerçekleştirilen proje ile tarih dersleri öğrencilere Bursa’nın tarihi mekânlarında anlatılarak, neredeyse uygulamalı hale getirildi.
BTÜ öğretim elemanları tarafından hazırlanarak uygulamaya konulan projenin koordinatörlüğünü yapan Okt. Ahmet Kusutoğlu, açıklamasında öğrencilerin tarih derslerini daha iyi anlamasını ve tarihin ders kitaplarından çıkarılarak hayatın bir parçası haline gelmesinin amaçlandığını belirtti. “Tarih hayatın kendisidir” anlayışı ile hazırlanan projede, üzerinde yaşadığımız “toprak parçasının” nasıl “vatan” haline getirildiğini BTÜ’lü öğrencilere anlatmak, kavratmak ve duyarlılıklarını artırmayı hedeflediklerini söyledi. Bu önemli hedeflere ulaşmak amacıyla hazırladıkları proje kapsamında Bursa’daki çeşitli tarihi mekânlarda uygulamalı dersler gerçekleştirildiğini aktardı.
Okt. Ahmet Kusutoğlu yaptığı açıklamada; Dünya üzerinde başta Japonya, İngiltere, ABD ve Almanya olmak üzere pek çok ülkede buna benzer projelerin tarih eğitiminde yıllardan beri uygulandığını söyledi. Okt. Kusutoğlu, Osmanlı Mirası üzerinde yeşeren Türkiye Cumhuriyeti’nde bu tür projelerin yaygınlaştırılmasının önemli olduğunu sözlerine ekledi.
BTÜ’nün tarih eğitimindeki bir diğer farklı yaklaşımını da, geçtiğimiz günlerde ilk aşamasını uyguladığı “Balkanlar Eğitim Bilim ve Kültür Programı” ortaya koydu. BTÜ’nün “öğrencilerinin akademik eğitimlerini gerçekleştirmek ile birlikte milli değerleri benimsetme” önceliklerine uygun olarak Dış İlişkiler Ofisi tarafından hazırlanan ‘Balkanlar Eğitim Bilim ve Kültür Programı’nın bir diğer katkısı da Balkanlar’daki Osmanlı etkisinin katılımcılar tarafından yerinde gözlemlenmesi oldu. Bu proje kapsamında, BTÜ’lü öğretim üyeleri, idari personeli ve öğrencilerin, Osmanlı coğrafyasının Balkanlar bölümünde bulunan devletlerin üniversiteleri ve liselerine giderek yaptıkları akademik çalışmalar ve tanıtım faaliyetlerinin yanında bölgedeki tarihi merkezlere de ziyaretler gerçekleştirmeleri, BTÜ’nün tarih eğitimindeki farklı bakışının örneği oldu.
Eğitim faaliyetlerini ezberci ve kitabi değil uygulamalı, gelişime ve değişime açık bir müfredatla şekillendiren BTÜ ;
-Akademik Yıl’ın başından beri okutman Ahmet Kuşutoğlu’nun dersleri tarihi alanlarda vermesi,
-Balkanlardaki tarihi mekanların ziyaret edilmesi,
-Çeşitli öğrenci kulüplerinin organizasyonları ile Çanakkale Şehitliği, Bilecik’teki Osmanlı Devletinin Kurucusu Ertuğrul Gazi ve Manevi Lideri Şeyh Edebali’nin Türbeleri gibi tarihi alanlara geziler,
tarzında faaliyetler ile öğrencilerin tarihi değerlerine sahip çıkmaları konusunda yol gösterdi ve çok önemli bir farkındalık oluşturdu.
Prof. Dr. Arif Karademir ise üniversitede verilen tarih eğitimindeki farklı yaklaşım konusunda yaptığı açıklamada “BTÜ tarihi değerleri benimsetmek, tarihi değerlere sahip çıkmak anlamındaki faaliyetleri bundan sonra da kararlılıkla devam edecektir. Ezberci ve tekrara dayalı bir tarih öğretimi değil, uygulamalı ve dinamik bir müfredata, geçmişte kalan bir tarih bilgisi değil hayatın içinde yer alan, geçmiş ile günümüzün iç içe olduğu bir tarih anlayışı ile hareket etmeye devam edecektir. Bursa Teknik Üniversitesi Fen ve Teknik Bilimlerdeki farklı ve özgün yapısını Sosyal Bilimler ve Tarih alanında da hissettirecek, adeta “ Tarihe Teknik Bir Bakış ” açısı ile yeni bir yaklaşımın öncülüğünü gerçekleştirmenin gayreti içerisinde olacaktır” dedi.
Proje Kapsamında Gidilen Tarihi Mekanlar
İlk ders Ulu Cami’de yapıldı.
Osman Gazi ve Orhan Gazi’nin türbeleri ziyaret edildi.
Öğrencilerimiz Bursa surlarına çıkarak Saltanat Kapısı önünde şehrimizin yeni sembolü ile bütünleştiler.
Dünya üzerinde dört adet bulunan ve en güzel örneğini Bursa’da gördüğümüz “Çarşı-Köprü” özelliği taşıyan Irgandı Köprüsü gezildi.
Osmanlı Devleti’nde göç eden leyleklerin ihtiyacını karşılamak için kurulan ve dünyadaki ilk hayvan hastanesi olan “Gurabahane-i Laklakan” ziyaret edilerek, ecdadımızın ortaya koyduğu medeniyetteki ana felsefe ve incelikler öğrencilerimize tekrar hatırlatıldı.
Osmangazi Belediyesi tarafından restore edilerek, Ördekli Kültür Merkezi adını alan tarihi Ördekli Hamamı'nda, şifalı Osmanlı Çayı içilerek yorgunluk atıldı.
700 yıllık bir tarihe sahip olan ve UNESCO tarafından “Dünya Mirası” listesinde de yer alan Cumalıkızık Köyü’nde, öğrencilerimize somut örnekler eşliğinde tarih anlatılarak geçmişten günümüze tarihin izdüşümü yakalanmaya çalışıldı.
Evliyalar diyarı Bursa’da Emirsultan Hazretleri ziyaret edilip Fatihalar okundu.
Ziyaretçilerin meraklı bakışları arasında, Osmanlı döneminde kadıların mahkeme kurdukları Yeşil Camii’nde gerçekleştirilen tarih dersinde, ecdadın adalet terazisinin ne kadar hassas olduğu anlatıldı. Farklı gün ve ders saatlerinde yapılan gezilerin sonuncusunda öğrenciler tarihi İnkaya Çınarı’nın gölgesinde çaylarını içerken Okt. Kusutoğlu verdiği dersi; “Tarihini bilmeyen bir milletin coğrafyasını başkaları çizer” vecizesinin önemine vurgu yaparak, bu projenin her aşamasında bizlere destek veren başta sayın Rektörümüz Prof. Dr. Arif Karademir’e, Doğa Bilimleri Mimarlık Mühendislik Fakültesi Dekanımız Prof. Dr. Osman Korkmaz’a, Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığına teşekkürlerimizi sunarız” diyerek sözlerini tamamladı.