- BTÜ'den HABERLER
- 25 Kasım 2024 , Pazartesi
Sedat ÖZÇALIK
Sedat ÖZÇALIK
Bursa Teknik Üniversitesi Proje Destek Ofisi’nin düzenlediği Seminer Günleri’nin ilk sunumunu Rektör Prof. Dr. Ali Sürmen yaptı. Osmangazi Yerleşkesi Seminer ve Konferans Salonunda gerçekleşen sunuma akademisyen ve öğrencilerle birlikte otomotiv sektörünün önde gelen firmalarının temsilcileri de katıldı.
Rektör Prof. Dr. Sürmen “Türkiye’nin Kendi Uçak ve Otomobilini Üretme Serüveni” başlığı altındaki sunumuna, Ülkemizin uçak ve otomobil sanayilerinin tarihini özetleyerek başladı. Konuşmasında uçak ve otomobil sektörlerindeki gelişmelerden çeşitli örnekler veren Prof. Dr. Sürmen araçların temel içten yanmalı motor ve yürüyen aksam teknolojilerinde, başlangıçtan bu yana radikal değişiklikler olmadığını vurgulayarak, verimlilik artışının yakıt, ateşleme ve dolgu değişim sistemi ile elektronik kontrol uygulamaları gibi yardımcı donanım teknolojilerindeki gelişmelerle sağlandığına dikkat çekti.
Artan otomotiv üretiminin Dünya genelinde yaşanan şehirleşme ile birlikte trafik ve çevre sorunlarını da getirdiğine değinen Prof. Dr. Sürmen, mevcut otomobil üretim ve kullanma anlayışının değişmesi gerektiğini dinleyicilerle paylaştı. Bu günkü anlayışla üretilen klasik büyüklükte ve 900-1200 kg ağırlığındaki binek araçlarda ortalama ağırlığı 100 kg olan bir buçuk kişinin yolculuk yapmasının, trafik sorununa israfa ve aynı zamanda çevre kirliliğine sebepsiz katkı yapan trajikomik bir durum olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Sürmen, otomobil konusunda toplumun bakış açısının değiştirilmesinin şart olduğunun altını çizdi. Dinleyicilere, daha küçük boyutlarda otomobil üretme anlayışının yerleşmesi gerektiğini aktaran Prof. Dr. Sürmen, havacılık sanayisi konusunda da Ülkemizde çok erken denebilecek dönemlerde iyi niyetli birçok girişimin yapıldığını ancak bunların her defasında bu gün de varlığını birçok vesile ile hissettiğimiz “bir el”” tarafından akamete uğratıldığının belirtti. Prof. Dr. Ali Sürmen, Ülkemizde havacılık sektörünün çeşitli nedenlerde zaman zaman kesintiye uğramasına rağmen, geliştirilmesi için gerekli alt yapının var olduğunu bildirdi.
Rektör Prof. Dr. Sürmen katılımcılar tarafından ilgiyle izlenen sunumunun sonunda “Takriben gelecek beş-on yıl gibi bir dönemde yerli otomobili iç ve dış piyasa ile buluşturabilirsek, yapılacak yatırım anlamlı olabilir. Aksi takdirde Türkiye’nin böyle bir maceraya girmesinin çok geç ve anlamsız olacağını ifade eden Sürmen, bunun için daha fazla bir süre gerekecekse böyle bir maceraya hiç girmeyip daha ileri teknoloji ve katma değerli yüksek iddialı alanlara yönelmeyi hedef almak gerektiğini belirtti.